Årsdagen

Vips så har det gått ett år, helt otroligt, ETT år sedan jag satt där i väntrummet på OP2 och var nervös, helt i onödan skulle det visa sig efteråt. Jag hade inte ont, jag mådde inte illa, jag var inte supertrött…mest lättad att det till slut, efter mer än två års väntan, var över. Vad hade jag för mål och vad hade jag för förväntningar? Jag hade satt upp ett önskat mål och ett, i mitt fall då, realistiskt mål som jag ansåg det. Det visade sig att mitt mål, det önskade målet var det som skulle uppfyllas. Så vad var nu det? Jo, att jag skulle tappa minst 50 kg på ett år. Jag tog det med råge, jag klarade 60,5 KG!!! Det är 165,3 gram per dag i snitt (60,5/366), haha! Mitt realistiska mål hade jag satt på 40 kg. Så, vad ska jag göra nu? Jo, jag ska fortsätta precis som jag gjort det senaste året, för nu har jag nya mål. Om 3 kg lider jag inte längre av fetma enligt BMI-skalan, då hamnar jag på 29,9. Jag ska väga 94 kilo för att ligga på BMI 25, det betyder ju då alltså att jag ska gå ner 21,5 kg från idag. Mitt mål är att jag ska om ett år minst ha tappat 15 kg, borde inte vara helt omöjligt med tanke på att jag fortfarande tappar vikt, om än inte mycket. Den 31/12-2011 vägde jag 127,9 kg, då hade jag tappat 48,1 kg. Så på dessa fyra och en halv månad har jag alltså tappat 12,4 kg, vilket blir i snitt 2,75 kg (12,4/4,5) per månad. 🙂

Jag kunde aldrig i min vildaste fantasi tro att att jag skulle gå flera mil i veckan eller cykla 20 km på 50 min, fantastiskt. För den som aldrig varit överviktig eller uppnått nästan dubbla sin normalvikt kan aldrig förstå känslan av att klara sådana här helt vardagliga saker. Men det är väl så det är med det mesta, man ska gå i någon annans skor innan man uttalar sig om hur den personen har det.

Jag började min viktresa på 176 kg, gick ner åtta kilo på flytande kost innan operationen och på morgonen för operationen vägde jag alltså 168 kg.

3 Responses to Årsdagen

  1. Petra Moudi skriver:

    Min underbara, DUKTIGA, helt fantastiska och stiliga make, jag är så STOLT över dig och älskar dig av hela mitt hjärta!

  2. Nettan skriver:

    Stort grattis och otroligt bra kämpat! Du är en stor inspirationskälla för mig som ligger flera månader efter dig. 🙂

  3. Marcus skriver:

    Mäkta imponerad, jag har ”bara” gått ner 20 kg sen 2 år och jag är såååå nöjd, kan tänka mig din lycka som blivit en helt ny karl! häftigt!

Kommentera

